
Udostępnij
Na zakończenie poprzedniego artykułu poleciłem Państwu wiatrówki typu PCP (Pre- Charged Pneumatic). Zaletą karabinków PCP jest ich bardzo duża celność, z która nie może się równać wiatrówka sprężynowa. Wynika to ze sposobu w jaki jest sprężane powietrze. W wiatrówkach sprężynowych sam fakt zastosowania metalowej sprężyny, która podlega odkształceniom, zmęczeniu materiałowemu, powoduje zmniejszoną powtarzalność strzałów. Oznacza to, że parametry lotu każdego kolejnego wystrzelonego przez użytkownika śrutu mogą od siebie odbiegać, ale zależy to od producenta i jakości wykonania sprzętu. Ponieważ w karabinkach PCP śrut jest wyrzucany za pomocą zgromadzonego w kartuszu sprężonego powietrza, efekt zmęczenia znany z wiatrówek sprężynowych nie występuje, co przekłada się na powtarzalność strzałów. Ktoś mógłby zapytać: no tak, ale po każdym strzale ciśnienie będzie spadać, zatem zmianie ulegną parametry lotu pocisku i będzie miał rację. Tylko powietrze w kartuszu jest sprężane do 200 barów, to bardzo dużo. Dla porównania, powietrze w oponach samochodowych jest sprężane do ciśnienia 2,1-3,2 barów. Po naładowaniu wiatrówki do ok. 200 barów można z niej oddać, w zależności od kalibru od 30 do 70 strzałów. Wartości są następujące: kaliber 0,177 cala (4,5 mm) 70 strzałów, kaliber 0,22 (5 mm) 50 strzałów, kaliber 0,25 (6,35 mm) 30-40 strzałów. PCP jest bezodrzutowe, nie szarpie przy strzelaniu, większość karabinków PCP posiada możliwość zastosowania magazynka i nie trzeba wkładać dużo siły, aby oddać kolejny strzał.
test
Jednak mimo swoich zalet, wiatrówka PCP ma jedną wadę. Trzeba ładować kartusz, a 200 bar to naprawdę dużo. Standardowy kompresor na stacji benzynowej podaje powietrze do ciśnienia ok. 8 bar! Wiatrówkę PCP możemy napełnić na dwa sposoby: za pomocą specjalnej pompki lub przy pomocy butli nurkowej o ciśnieniu 300 barów. Przy ładowaniu za pomocą specjalnej pompki, przypominającej tę do kół samochodowych, można się nieźle spocić. Ładowanie kartusza za pomocą butli trwa kilka sekund, ale podczas wycieczki w teren noszenie ze sobą butli może być kłopotliwe.
I tu dochodzimy do wiatrówek wyposażonych w sprężynę gazową Vortex. Sprężyny gazowe Hatsan Vortex Gas Piston wykorzystują sprężone powietrze zamiast klasycznej metalowej sprężyny. Gwarantuje to cichą pracę wiatrówki, mniejszy odrzut, powtarzalność każdego strzału, brak zużycia sprężyny gazowej podczas całego okresu eksploatacji, zatem łączy w sobie wszystkie zalety PCP z ceną wiatrówek sprężynowych. Nie ma potrzeby noszenia ze sobą butli nurkowej lub pompki. Sprężyna gazowa umożliwia większą celność wiatrówki przy dużo większej prędkości wylotowej oraz uzyskanie większej energii śrucin również na dużych odległościach, niż ma to miejsce w wypadku wiatrówek sprężynowych. Ponad to możemy mówić o płynnym tuningu sprzętu, ponieważ dzięki regulacji ciśnienia w tłoku, użytkownik ma możliwość wpływu na moc jaką karabinek dysponuje. Wisienką na torcie sprezentowanym nabywcom przez Hatsana jest umożliwienie wymiany klasycznej sprężyny metalowej na sprężynę gazową w większości wcześniej zakupionych wiatrówek sprężynowych tej firmy wyposażonych w mechanizm spustowy Quattro Trigger, czyli nie trzeba kupować nowego sprzętu, aby cieszyć się mocą PCP i mobilnością klasycznej sprężyny.
Udostępnij